اصول رانندگی در هوای بارانی و جاده لغزنده

از آنجایی که فصل پاییز بارندگی را به شهرها و جاده ها می آورد، رانندگی در شرایط بارانی چالش برانگیز می شود. کاهش دید و سطوح لغزنده آن را برای رانندگان و عابران پیاده خطرناک می کند. در این مقاله به نکات ضروری برای رانندگی ایمن در باران خواهیم پرداخت. شرایط نامناسب جاده همراه با بی احتیاطی رانندگان می تواند منجر به تصادف شود. با این حال، با رعایت نکات ایمنی و اقدامات احتیاطی مناسب، رانندگی در باران می تواند راحت و ایمن باشد. با این وجود، خطر تصادفات ناشی از ناآگاهی رانندگان باقی می ماند. در صورت امکان، برنامه سفر را به شرایط آب و هوایی مطلوب تغییر دهید. اما اگر رانندگی در باران اجتناب ناپذیر است، رعایت دستورالعمل های ایمنی می تواند به تضمین سفر ایمن تر برای همه در جاده کمک کند. در زیر به بررسی آن‌ها در گروه لاستیک وکیلی خواهیم پرداخت

وقتی باران می بارد مخصوصا اگر باران اول هم باشد رانندگی و کنترل ماشین بسیار متفاوت خواهد بود . مهارت ها و نکات بسیار مهم و ریزی وجود دارد که به جلوگیری از اتفاقات و خطرات به هنگام رانندگی در هوای بارانی کمک می کند، که این موارد شامل مهارت های رانندگی، تست و سلامت خودرو و تمام اجزا، قدرت بینایی و دید و بسیاری نکات دیگر می شود

فصل بارانی پاییز رسیده است. مسلما باران جذابیت و نشاط خاص خود را دارد ولی باید توجه داشت که رانندگی در این آب و هوا احتیاط مخصوص خود را می طلبد. در ادامه به نکات حرفه ای و ضروری برای رانندگی در هوای بارانی اشاره کرده ایم تا ایمنی خودرو و سرنشینان آن را بالا ببرید.

لاستیک مناسب هوای بارانی

لاستیک مناسب برای فصول مختلف

وظیفه اصلی لاستیک خودرو، عملکرد درست و حفظ اصطکاک میان اتومبیل و سطح جاده می‌باشد که در صورت لغزندگی جاده، کار تایر خودرو سخت تر خواهد شد. اما نکته اصلی بخش‌های مجزای آج‌های تایر است. شکل‌های هندسی مختلفی مانند نوار یا دنده ، که با شیار بر روی تایر از یکدیگر جدا شده‌اند، آج تایر نامیده می‌شود. آج لاستیک، قابلیت کشش بیشتر را در سطح تایر ایجاد می‌کند و در هوای بارانی با جلو رفتن خودرو، آب را از زیر لاستیک کنار می‌زند که از این طریق تایر با جاده خشک برخورد می‌کند. به همین دلیل نوع لاستیک‌ها و طرح آج تایر خودرو، برای مسیرهای بارانی و جاده‌های لغزنده بسیار مهم است. چون لاستیک‌های بدون آج بسیار خطرناک بوده و حرکت خودرو را در جاده‌های خیس و لغزنده با مشکل مواجه خواهد کرد. 
مدت زمانی که از تولید لاستیک گذشته است نیز میتواند یکی از موارد مهم رانندگی باشد. معمولا برخی لاستیک ها با گذشت زمان طولانی از تاریخ تولیدشان، خشک تر شده و چسبندگیشان با جاده، مخصوصا در زمانی که جاده لغزنده است کاهش می یابد، بنابراین همواره حواستان به تاریخ تولید لاستیک خودرو باشد.

بیشتر بخوانید : برای خرید لاستیک سنگین همین حالا اقدام کنید .

در صورت امکان صبر کنید تا شایط آب و هوا مساعد شود: اگر در هنگام رانندگی در باران احساس ناراحتی می کنید و می توانید سفر یا رفت و آمد خود را به تعویق بیندازید، قبل از رانندگی تا بهبود آب و هوا صبر کنید. اگر رانندگی در شرایط مرطوب ضروری نیست، دلیلی وجود ندارد که خود را در معرض خطر قرار دهید.

تجهیزات خودروی خود را مجدداً بررسی کنید: قبل از مواجهه با هوای بارانی، مطمئن شوید که تجهیزات خودرو شما سالم و در حال انجام کار هستند. چراغ های جلو، چراغ های عقب و برف پاک کن های شیشه جلو خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در صورت نیاز کارآمد هستند. همچنین آج لاستیک خودرو خود را بررسی کنید. لاستیک های ساییده شده می توانند کشش و چسبندگی را در جاده های خیس به شدت کاهش دهند.

سرعت را کاهش دهید: نه تنها هنگام رانندگی در شرایط آب و هوایی مرطوب باید به محدودیت سرعت اعلام شده پایبند باشید، بلکه باید بسیار کندتر از حالت عادی رانندگی کنید. جاده های خیس بسیار خطرناک هستند. زمان واکنش وسیله نقلیه شما در هنگام بارندگی بسیار کندتر است. کاهش سرعت در هوای بارانی بسیار ضروری است.

فاصله ایمن بین خودروها را حفظ کنید: فاصله بیشتری بین وسیله نقلیه خود و خودروی مقابل داشته باشید. هنگام رانندگی در باران، توقف وسیله نقلیه شما دشوارتر خواهد بود. فاصله ای به طول چند خودرو را بین ماشین خود و سایر وسایل نقلیه حفظ کنید.

از ترمز شدید اجتناب کنید: سعی کنید با برداشتن پای خود از روی پدال گاز زودتر از زمان معمول برای کاهش سرعت یا توقف، وسیله نقلیه خود را کاهش دهید. از کلاچ استفاده نکنید تا تمرکز شما برای استفاده از گاز و ترمز هماهنگ باشد.

مراقب آب های راکد باشید: رانندگی در آب های راکد می تواند باعث رخ دادن هیدروپلنینگ شود. این زمانی است که شما کشش را از دست می دهید و در سطح جاده می لغزید. برای جلوگیری از هیدرپلنینگ، با تغییر مسیر و یا هدایت فرمان در اطراف مکان هایی که آب جمع شده است رانندگی کنید.

علاوه بر این، هنگام رانندگی در هوای بارانی، باید به کنترل فرمان توجه ویژه ای داشت. جاده ها و گودال های پرآب خطرات قابل توجهی را به همراه دارند و باعث ایجاد پدیده ای به نام «سواری در آب» می شوند. این زمانی اتفاق می افتد که ماشین به دلیل نیروی آب با مقاومت مواجه می شود که به طور بالقوه منجر به کشش ناگهانی فرمان می شود و باعث انحراف ماشین می شود.

 عکس العمل به هنگام سر خوردن خودرو
لیز و لغزنده بودن جاده های بارانی به راحتی باعث لیز و سُر خوردن خودرو می شود که شراط دلهره آوری را پدید می آورد، به هنگام مواجه با این مشکل شما باید نکات و عکسالعمل های زیر را انجام دهید
– خونسردی و آرامش کلید موفقیت شما برای خروج از این وضعیت است
– پای خود را از روی پدال گاز بردارید
– هرگز ترمز نزنید
– به آرامی فرمان را به سمت مکانی که میخواهید خودرو را متوقف کنید بچرخانید
– به هیچ عنوان ترمز های کوتاه و سبک نزنید
– برای جلوگیری از سُر خوردن خودرو همیشه پیش از رسیدن به پیچ ها از سرعت بکاهید و ترمز بزنید

به طور خلاصه، برای رانندگی ایمن در باران، حفظ سیستم برف پاک کن، روشنایی و ترمز خودرو در شرایط عالی بسیار مهم است. بازرسی های منظم و تعویض قطعات فرسوده بهترین عملکرد را تضمین می کند و دید و کنترل بهتری را در شرایط آب و هوایی نامساعد برای رانندگان فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه