انواع آج لاستیک

متوجه شدید که رد لاستیک ها با هم متفاوت است؟ این رد لاستیک های متفاوت به علت تفاوت در الگو های آج لاستیک است‌. آج قسمتی از لاستیک است که با سطح جاده تماس دارد. علت تفاوت الگوهای آج این است که چسبندگی و کشش خاصی در شرایط متفاوت و سطوح مختلف فراهم کند. تنوع آج لاستیک در تایر های موجود در بازار هم کاملا مشخص است و ممکن است برای خرید لاستیک به علت عدم آگاهی به مشکل بخوریم. بیاید انواع مختلف آج لاستیک و بخشهای مختلف آج لاستیک را یه طور کامل همراه یکدیگر بررسی کنیم.

آج لاستیک چیست؟

آج لاستیک، قسمت لاستیکی روی تایر است که با سطح جاده تماس برقرار می کند. هرچه سطح تماس بزرگتر باشد، چسبندگی بیشتری نیز دارد و خودرو بهتر کنترل میشود. به همین علت است که لاستیک‌ های مورد استفاده در ماشین های مسابقه پهن‌ تر هستند تا بتوانند بیشترین سطح تماس ممکن را با جاده داشته باشند.

علاوه بر این، برخی از ماشین های مسابقه هیچ شیاری در آج لاستیک ندارند تا تمام سطح لاستیک با جاده تماس کامل داشته باشد و در نتیجه حداکثر چسبندگی را به همراه داشته باشد، به این نوع لاستیک ها لغزنده می‌ گویند. چنین لاستیک هایی در ماشین های جاده ای ممنوع و غیر قانونی هستند و نمیشود از آنها در جاده معمولی استفاده کرد چون توانایی جا به جایی آب در سطح های مرطوب را ندارند و این موضوع باعث میشود دچار هیدروپلنینگ (یعنی لاستیک به جای جاده بر روی آب حرکت کند، سطح تماس لاستیک با جاده از بین برود و بر روی آب سوار شود) شوند که خیلی خطرناک است. 

شکل، اندازه، طراحی، مقدار و جایگاه هر یک از این اجزا محاسبه شده و مهندسی شده است تا عملکرد مورد انتظار از لاستیک مورد نظر حاصل شود. در ادامه اجزای مهم آج لاستیک را میخوانیم.

بلوک ها

بلوک‌های آج، بلوک‌های لاستیکی برجسته در امتداد محیط بیرونی لاستیک هستند که به وسیله شیارهایی از هم جدا شده‌اند. آنها با توجه به شکل و اندازه خود مهمترین وظیفه را برای ایجاد چسبندگی دارند. بلوک های آج ایم دیگری هم دارند و به آنها لوگ ( lug ) هم می گویند.

دنده 

بخشی از لاستیک است که در امتداد محیط بیرونی لاستیک قرار دارد. دنده ها به سرکوب شدن صدا کمک می کنند و برای انجام یک کار خاص طراحی شده اند، به عنوان مثال، دنده مرکزی وظیفه ایجاد کشش در هنگام شتاب گیری و ترمز را دارد. وظیفه دنده شانه ایجاد کشش در هنگام پیچیدن را بر عهده دارد.

شیارها 

آنها مسئول هدایت آب در زیر سطح لاستیک به اطراف هستند و بنابراین از هیدروپلنینگ جلوگیری می کنند. آنها علاوه بر این به عبور هوا از بلوک های آج کمک می کنند و در نتیجه ی این عمل به خنک شدن لاستیک کمک می کنند. آج لاستیک شیارهای محیطی و جانبی دارد. شیارهای محیطی به صورت محیطی در اطراف آج لاستیک قرار میگیرند در حالی که شیارهای جانبی در تمام آج لاستیک توزیع می شوند. شیارهای محیطی از شیارهای جانبی عمیق تر هستند.

الگوهای آج لاستیک

انواع مختلف تایر ها الگوی آج متفاوتی دارند. این الگو ها به افزایش عملکرد خودرو در شرایط مختلف کمک می کنند. بیایید این الگو ها را به صورت دقیق و کامل بخوانیم:

۱. الگوی متقارن

آج های لاستیک متقارن در کل تایر الگوی مشابهی دارند، در حقیقت متداول ترین نوع طراحی در آج ماشین ها آج لاستیک متقارن است. این آج ها اندازه یکسان و سطح داخلی و خارجی مشابهی دارند و در تمام سطح لاستیک الگوی یکسانی دارد. لاستیک‌ هایی با آج‌ های متقارن الگوی مشابهی در هر دو نیمه دارند، این به معنی است که می‌ توانید لاستیک خودروی خود را در هر دو طرف قرار دهید، از این رو این الگوی آج چند جهته هم نامیده می شود.

استفاده از تایر های خودرو با الگوهای آج متقارن مزایای زیادی دارد که به خاطر همین مزایا اکثر خودرو سازان مطرح دنیا از این لاستیک استفاده میکنند. مثلا رانندگی نرم و سرو صدای کم ور هنگام پیچیدن و حداقل لرزش و ثبات بالا در رانندگی از جمله مزایای این لاستیک است.

لاستیک های متقارن بیشترین انعطاف پذیری در هنگام چرخش را دارند. امکان چرخش آج های لاستیک کمک می کند تا تایر برای مدت طولانی تری عمر کند و به شما خدمت کند. اصلا یکی از مهم ترین ویژگی های این لاستیک داشتن طول عمر بالا است. این آج ها در مصرف سوخت هم بهینه عمل میکند و به شما این امکان را می دهند که در هزینه سوخت نیز صرفه جویی کنید. با این حال، آج های متقارن به تغییر شرایط جاده کمتر واکنش نشان می دهند.

الگوهای متقارن آج تایر برای خودروهای غیر لوکس و سواری مناسب است اما برای استفاده زیاد و سنگین مناسب نیست. این نوع لاستیک به سرنشینان این امکان را می‌ دهد که سواری نرم و بی سر و صدا با کمترین نویز را تجربه کنند . علاوه بر این، اگر روزانه رانندگی می کنید، این آج تایر ها برای شما ایده آل هستند.

آج جهت دار

الگوی آج لاستیک های جهت دار، الگوهای شبیه به v یا اصطلاحا v شکل با شیارهای پهن هستند که در مرکز آج قطع می شوند. این آج ها شبیه به نوک پیکان هستند و طوری طراحی شده اند که فقط در یک جهت رو به جلو بچرخند. این تایر به اضافه شیارهای اصلی، شیارهای جانبی هم دارد که در وسط لاستیک قرار دارد. شیارهای رو به بیرون یکی از ویژگی های مهم آج تایر جهت دار است و جهت مشخصی دارد و نمیشود آن را خلاف جهت مشخص شده نصب کرد. هدف از ایجاد این شیارها فقط زیبایی تایر و اسپرت شدن آن نیست.

شما فقط می توانید چرخ ها را به صورت عمودی بچرخانید. در غیر این صورت، امکان دارد با الگوی آج لاستیک خود تداخل داشته باشید و عملکرد چرخ ها را مختل کنید. علاوه بر این، این چرخ ها طول عمر کوتاهی دارند. برای بررسی جهت چرخ خود، به طور منظم پیکانی که بر روی دیواره لاستیک خود حک شده را بررسی کنید. اکثر اوقات، این فلش در همان جهتی است که آج‌ های شما نشان می‌ دهد.

الگوی نامتقارن

الگوی آج لاستیک نامتقارن طرحی است که دو الگوی آج مختلف را ترکیب می کند و نمونه کامل خلاقیت در طراحی لاستیک است. به طور کلی، قسمت داخلی آج لاستیک به جابجایی آب کمک می کند. از طرفی دیگر، آج بیرونی تایر بلوک های آج محکمی دارد که سفتی جانبی را بیشتر میکند. به این ترتیب، چرخ‌ های شما در هنگام رانندگی در گوشه‌ های تیز یا سطح خشک، کشش بیشتری را ایجاد می‌ کنند. علاوه بر این، این آج ها به کاهش صدایی که لاستیک های وسیله نقلیه شما زمان رانندگی تولید می کنند کمک می کند. از آنجایی که لاستیک‌ های با الگوهای آج نا متقارن الگوهای جهت‌ دار دارند، این چرخ‌ ها انعطاف‌ پذیری چرخشی را با خود به همراه ندارند.

این لاستیک تمام مزایای دو لاستیک قبل را دارد و در ماشین های سوپر اسپورت مورد استفاده قرار میگیرد. از معایب آنها میتوان گفت، تایر هایی با الگوهای آج نا متقارن خیلی گران هستند. علاوه بر این، این آج ها به سرعت از بین می روند و عمر کوتاهی دارند.

قلب لاستیک شما

آج تایر یکی دیگر از پیشرفت های قابل توجه در تکامل رشد لاستیک ها است. به همین دلیل، تعمیر و نگهداری آج لاستیک قسمت مهمی از روال کلی تعمیر و نگهداری ماشین است و لازم است به طور منظم انجام شود.

این موضوع را باید به عنوان یک قانون کلی، برای خودتان قرار دهید که الگوهای آج لاستیک را با هم مخلوط نکنید. برای عملکرد خوب، هرگز اندازه، نوع و مارک تایر را با هم مخلوط نکنید. برای بیشتر شدن ایمنی و عملکرد ، زمان خرید لاستیک‌ های جدید، اطمینان پیدا کنید که دقیقاً با مدل لاستیک‌ های قدیمی تطبیق دارند.

امروزه انواع متنوعی لاستیک خودرو در بازار وجود دارد. به این علت، باید حتما با انواع مختلف آج لاستیک ها و اینکه چگونه این آج ها بر عملکرد وسیله نقلیه شما تاثیر می گذارد، آشنا شوید. علاوه بر این باید بدانید که در چه شرایطی این آج‌ های لاستیک عملکرد بهتری دارند و چطور بر روی قابلیت‌ های چرخشی تایر شما موثر هستند.

دنیای لاستیک وکیلی ارائه دهنده لاستیک های وارداتی با اج و گل متنوع. جهت مشاهده محصولات به فروشگاه ما مراجعه فرمایید.

دنیای لاستیک وکیلی همراه امن سفر های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه