تایرهای بدون اثر

در مکان‌هایی همچون فروشگاه‌های زنجیره‌ای، پاساژها، کارخانجات مواد غذایی، دارویی و بهداشتی نباید هیچ گونه ردپایی بر روی زمین بماند. بنابراین باید هنگام جا به جایی کالاها در راهروها از تایرهای بدون اثر بهره برد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با تایرهای بدون اثر و مزایا و معایب آن در ادامه به بررسی آن‌ها در گروه لاستیک وکیلی خواهیم پرداخت؛ 

تایر های بدون اثر

لاستیک لیفتراک به کار رفته در این سیستم از نوع بادی و توپر می‌باشد. توجه فرمائید تنها رنگ‌هایی که این محصولات به بازار عرضه می‌گردد عبارتند از سفید و خاکستری که در ادامه با مزایا و معایب آن آشنا می‌شوید.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که در انتخاب لاستیک بدون اثر  لیفتراک، برای فشار بیشتر بارها از نوع تایرهای بادی استفاده کنید. راحتی و آسایش اپراتور از جمله دلایلی می‌باشد که استفاده از این سیستم را تا حدودی ساده کرده است. اگر به دنبال افزایش طول عمر لاستیک لیفتراک هستید، به کارگیری تایرهای بادی بسیار به صرفه خواهد بود. اگر در سطوح صاف و هموار نیاز به دستگاه لیفتراک دارید، لاستیک‌های بالستیک و پلی اورتان به شدت مناسب هستند.

انواع لاستیک لیفتراک

لاستیک بدون اثر لیفتراک در دو دسته بادی و توپر دسته بندی می‌شود. همان‌طور که از نام لاستیک‌های بادی مشخص است، خاصیت ارتجاعی و الاستیکی دارند که مناسب سطوح ناهموار می‌باشند. از نکات مهم در استفاده از لاستیک سنگین، تنظیم بودن باد است که روی عواملی همچون سایش و استهلاک سیستم تأثیر می‌گذارد.

هدف کارخانجات از ساخت لاستیک لیفتراک‌ با کیفیت، افزایش طول عمر و مانور پذیری بیشتر آن است. به همین خاطر باد لاستیک لیفتراک، حدالامکان به صورت روزانه بررسی شود. به صورت معمول عمر مفید لاستیک لیفتراک ۱۰ سال است.

 انتخاب تایر بدون اثر لیفتراک باید به موقع انجام گیرد درغیر این صورت موجب لرزش به مرور ماشین می‌گردد. زمانی که وضعیت تایر به پارگی، شکستگی، ساییدگی ناهماهنگ در آج لاستیک، رسیدن لاستیک به خط ایمنی، ترک خوردگی و… برسد، بدین معناست که زمان تعویض لاستیک لیفتراک فرا رسیده است. توجه داشته باشید که اگر تاریخ انقضای لاستیک لیفتراک بگذرد، باید هر چه سریعتر جهت تعویض آن اقدام فرمائید‌.

بیشتر بخوانید : برای خرید لاستیک سنگین همین حالا اقدام کنید .

انواع تایرهای بدون اثر عبارتند از:

کوشیون تایر چیست

 این نوع لاستیک به صورت مستقیم بر روی چرخ نصب می‌گردد و از کائوچو جامد تهیه می‌شود. شعاع چرخشی و ارتفاع کم این نوع لاستیک موجب می‌گردد، قابلیت مانوردهی منحصر به فردی داشته باشد. از کاربردهای دیگر این محصول به مواردی همچون استفاده در محیط های داخلی و سطوح صاف می‌توان اشاره کرد. توجه فرمائید که کوشیون تایرها برای محیط‌های ناهموار مناسب نیستند.

لاستیک (توپر)

وجه تشابه این محصول با کوشیون تایرها در کائوچو جامد ساخته شده است. اگر بخواهیم رایج‌ترین لاستیک‌های لیفتراک موجود در بازار را نام ببریم، لاستیک توپر یا جامد لیفتراک بدون شک در این دسته قرار می‌گیرد. از این نوع لاستیک برای پروژه‌های ترکیبی خارجی و داخلی استفاده می‌کنند.

یکی از نکات مهم در رابطه با تایر توپر، سواری آن است که در مقایسه با نوع کوشیون، راحتی کافی را ندارد زیرا برای محل‌های ناهموارتر به کار برده می‌شوند. قیمت این نوع لاستیک سنگین بالاتر از سایر نمونه‌هاست و هزینه بیشتری را برای خرید آن باید بپردازید. لاستیک‌های توپر لیفتراک تکان‌های بیشتری نسبت به نوع بادی دارند. این نوع محصول در مدل‌های گوناگون چینی، ژاپنی، کره‌ای و هندی به بازار عرضه می‌گردند.

بیشتر بخوانید : خرید لاستیک آپولو را با گروه لاستیک وکیلی انجام دهید .

تایر بدون اثر

پنوماتیک هوا در لاستیک

 لاستیک پنوماتیک همان لاستیک بادی است که شباهت بسیاری با تایر کامیون‌ها و خودروها دارد. عمر طولانی این لاستیک یکی از برترین مزایای لاستیک پنوماتیک هوا به شمار می‌رود. کاربرد لاستیک بادی در زمین‌های سخت و محیط‌های بیرونی می‌باشد.

معرفی تایرهای بدون اثر

شاید پیش خود بگویید لاستیک لیفتراک نیز درست همانند سایر تایرها و لاستیک برای جابه جایی و حرکت کاربرد دارد.  در صورتی که لاستیک لیفتراک به عنوان آخرین عضو سیستم انتقال قدرت مزایای بیشماری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها به دوام، ثبات و ایمنی لیفتراک می‌توان اشاره کرد.

تایرهای بدون اثر راندمان و بازدهی کار را تا حد مقبولی افزایش می‌دهند. در سال‌های اخیر متاسفانه ورود تایرهای بدون کیفیت، بازدهی را کاهش داده است.

مقایسه تایرهای بدون اثر و لاستیک های استاندارد

هنگام تولید و ساخت لاستیک لیفتراک بادی و توپر فلزی از ماده‌ای به نام کائوچو استفاده می‌کنند که شامل ترکیبی از آلکالوئیدها، نشاسته، پروتئین و مواد رنگی می‌باشد. بنابراین یک مخلوط گیاهی است که تهیه آن چندان دشوار نیست.

زمان فرآوری لاستیک سنگین به آن دوده‌ای می‌افزایند تا علاوه بر رنگ سیاهی که  به ترکیب کائوچو می‌دهد، موجب افزایش استحکام و مقاومت سیستم ‌شود. کائوچو اصلی ترین ماده سازنده لاستیک به شمار می‌رود.

تایر ماشین در برابر نور خورشید و اشعه فرابنفش مقاومت چندانی ندارد و یکی از دلایل اضافه کردن دوده به مخلوط لاستیک نیز همین مورد می‌باشد. بنابراین اگر بخواهیم به یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش عمر تایر اشاره کنیم بدون شک دوده، گچ و سیلیس در این دسته قرار می‌گیرند. سیلیس باعث می‌شود دمای درونی سیستم به میزان کم افزایش یابد.

مزایای لاستیک‌های بدون اثر

مزایای تایرهای بدون اثر بی‌شمار است و می‌توان به مواردی همچون؛ چسبندگی بالا، افزایش دمای درونی کم، تشابه زیاد به تایرهای استاندارد، کاهش هزینه‌های نظافت، مقاومت غلتشی کم، کاهش ایجاد رد لاستیک بر روی زمین، پاکیزگی بیشتر و … اشاره کرد.

شاید در ابتدا از نظرتان تایرهای ارزان قیمت بدون اثرمقرون به صرفه به نظر برسند اما زمانی که به مرور زمان مجبور به تعویض شوید، متوجه آسیب‌ها می‌گردید. مواد اولیه و سازنده لاستیک‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. برخی لاستیک‌های سنگین هیچ گونه آلاینده‌های تولید نمی‌کنند و به دلیل حذف دوده کربن عمر کوتاه تری دارند. برخی از لاستیک‌ها به نوار ضد الکتریک نیاز دارند تا با استفاده از آن تجمع الکتریسیته ساکن را کاهش دهند.

معایب تایرهای بدون اثر

معایب تایرهای بدون اثر در مقایسه با مزایای آن اندک است. همان‌طور که بیان کردیم در این نوع لاستیک‌ها دوده را از ترکیبات لاستیک حذف می‌کنند به همین خاطر عمر محصول تا حدودی کمتر می‌شود. نداشتن قابلیت آنتی استاتیک، تخلیه نشدن بار ساکن و سرعت سایش بالا از دیگر معایب تایرهای بدون اثر به شمار می‌روند.

هرچند که در این نوع لاستیک‌ها ردپایی برجای نمی‌ماند ولی این موضوع به معنای ایجاد نشدن گرد و خاک نیست و همواره باعث گرد و غبار در هوا می‌گردد.

آن چه باید بدانید:

همان‌طور که در این مقاله بررسی کردید: تایرهای بدون اثر ممکن است از کارخانه‌ها و برندهای گوناگونی به بازار عرضه گردند. هر چقدر کیفیت لاستیک لیفتراک بالاتر باشد، نیاز به تعویض و خرید مجدد کالا کاهش می‌یابد. اهمیت این خودروها در کارخانه‌های داروسازی و مواد غذایی بسیار مهم می‌باشد.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و پاسخ پرسش‌هتی خود را در زمینه تایرهای بدون اثر به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه