تفاوت طرح‌های مختلف ترد تایر و کاربرد هر کدام

 

لاستیک‌ها از نظر کاربردی در چند دسته تقسیم می‌شوند. یکی از اجزای مهم خودرو ترد تایر می‌باشد که جهت افزایش عمر مفید و کارایی لاستیک ماشین بایستی به صورت منظم تعویض گردد. در این مقاله قصد داریم تفاوت طرح‌های مختلف ترد تایر و کاربرد هر کدام را در ادامه در گروه لاستیک وکیلی بیان خواهیم کرد؛ .

تفاوت طرح‌های مختلف ترد تایر و کاربرد آن ها

لاستیک‌ها بر اساس شرایط آب و هوایی

در ادامه مبحث تفاوت طرح‌های مختلف ترد تایر و کاربرد هرکدام به انواع لاستیک بر اساس شرایط آب و هوایی آن‌ها خواهیم پرداخت.

لاستیک زمستانه

لاستیک‌های زمستانه برای اینکه استحکام و مقاومت لازم را در برف و باران داشته باشند، آج و شیار عمیق دارند. برخی از این مدل‌ها به میخ‌های فلزی و سرامیکی مجهز شده‌اند.

لاستیک تابستانه

لاستیک تابسته به دلیل حرکت خودرو روی سطح خشک و بدون آب فرمان پذیری بالایی دارد. مجموعه‌ای از مشخصه‌های این تایر در کنار هم موجب گشته روی سطح صاف به بهترین نحو ممکن عمل کند. ویژگی‌های عاج لاستیک تابستانه عبارتند از:

  • کم عمق
  • باریک
  • نامتقارن

تایرهای معمولی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آج و شیارها عمق زیادی ندارند. به همین خاطر نمی‌توان از آن برای مناطق و نواحی کوهستانی و دشوار استفاده کرد. آفرودها دارای آج‌های عمیق هستند ودر خودروهای شاسی بلند بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از لاستیک‌های آفرود به دلیل سطح پهن آج برای مسیرهای ناهموار و سخت استفاده می‌کنند.

همان‌طور که از نام تایرهای همه جارو مشخص است، برای خودروهای سواری معمولی و آفرودها مناسب می‌باشد. ویژگی این تایرها مابین مدل معمولی و آفرود است.

تفاوت طرح‌های مختلف ترد تایر و کاربرد آن ها

لاستیک چهارفصل

این لاستیک در آب‌هوای معمولی بهترین عملکرد را دارد به گونه‌ای که خصوصیات تایر تابستانه و زمستانه را با هم دارد.

تایرهای نامتقارن

شاید از خودتان بپرسید منظور از لاستیک نامتقارن چیست؟ در ماشین‌های اسپرت از طرح‌های گوناگون ترد بهره برده شده تا چسبندگی خودرو سواری افزایش یابد. قسمت میانی این مدل به گونه‌ای طراحی شده‌است که در شرایط آب و هوایی سخت و نامناسب اصطکاک پذیر باشد. نکته قابل توجه در زمینه انواع ترد تایر این است که روی دیواره آن‌ها نوشته شده که کدام در بیرون و کدام در سمت داخل قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید : برای خرید لاستیک سنگین همین حالا اقدام کنید .

تفاوت تایر کارکرده و جدید

بدون شک لاستیک خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های می‌باشد. در این بخش از مقاله تفاوت تایر جدید و کارکرده را با هم بررسی می‌کنیم.

چسبندگی تایر

از مهم‌ترین مواردی که در نحوه عملکرد لاستیک تأثیر گذار است چسبندگی می‌باشد. در تایرهای کارکرده به دلیل بالا رفتن عمر لاستیک سطح چسبندگی کاهش می‌یابد.

صاف شدن آج لاستیک در گذر زمان باعث می‌شود مسافت ترمز گیری بیشتر شود. شاید از خودتان بپرسید دلیل چنین تغییراتی چیست؟

رانندگان باتجربه می‌دانند که راندن ماشین در جاده‌های خشک، آسانتر و بی‌خطرتر است. دلیل این موضوع به آج لاستیک و چسبندگی آن مرتبط می‌گردد. با گذر عمر خودرو رویه لاستیک‌ها از بین می‌رود و سطح چسبندگی کاهش می‌یابد. سه عامل مهم در چسبندگی عبارتند از کامپاند، ساختار اصلی و طرح رویه آج که به کنترل ماشین کمک شایانی می‌کنند.

معرفی انواع برند ترد تایر

کارخانجات گوناگونی اقدام به تولید ترد تایر کرده‌اند که در این قسمت با برخی از آن‌ها آشنا می‌شوید:

ترد تایر باران

ترد تایر در برابر خطراتی همچون برف، باران، آب و گل مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. ترد تایر باران برای ماشین‌های سبک و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترد تایر سه زیگزاگ

از این نوع ترد تایر در شرایط سخت آب و هوایی استفاده می‌شود. به عنوان مثال در شرایط مرطوب و یخبندان بسیار مناسب است. طراحی این محصول به شکل سه زیگزاگ می‌باشد و از استحکام بالایی دارد.

ترد تایر بالشتک

اگر به دنبال ترد تایری می‌گردید که برای خودروهای سبک مناسب باشد، ترد تایر بالشتک گزینه ایده آلی محسوب می‌شود که باعث کاهش سر و صدا و لرزش می‌شود. از این لاستیک در خیابان‌های آسفالتی و خشک استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : خرید لاستیک آپولو را با گروه لاستیک وکیلی انجام دهید .

ترد تایر همه منصوب

این مدل ترد تایر در خودروهای سبک و سنگین به کار می‌رود و از آن در شرایط سخت آب و هوایی استفاده می‌کنند. پروفیل بالا در آن موجب افزایش چسبندگی در شرایط آب و هوایی سخت می‌شود. در هوای مرطوب و بارانی از این نوع ترد تایر بهره می‌گیرند.  

به صورت کلی ترد تایرها در سه دسته اصلی طبقه بندی می‌شوند. هر کدام از این نوع ترد تایرها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت:

رادیال: ویژگی ترد تایر رادیال به صورت زیر است:

  • مناسب جاده‌های خشک و بلند مدت
  • عمر زیاد
  • کاهش مصرف سوخت
  • کمترین سطح اصطکاک با جاده
  • کمترین سطح نویز

دیگونال: الیاف کشسانی به صورت زاویه ۴۵ درجه با محور قرار می‌گیرد. مشخصات ترد تایرها به صورت زیر می‌باشد:

  • رانندگی در محیط‌های سخت و ناهموار
  • دارای عمری کوتاه‌تر
  • مصرف سوخت بیشتر
  • سطح اصطکاک بیشتر با جاده
  • سطح نویز نبست به ترد تایر رادیال

حالت مخلوط: همان طور که از نام این ترد تایر مشخص است از ترکیب دو مدل گوناگون به وجود می‌آید. در مقایسه با نوع دیگونال طول عمر طولانی‌تری دارد و در شرایط مختلف آب و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل نسب به ترد تایر رادیال و دیگونال کمترین سطح نویز را دارد.

خرید ترد تایر                     

نکته مهم در زمینه خرید ترد تایر این است که با توجه به شرایط خودرو و جاده انتخاب محصول کاملا متفاوت است. از عوامل مؤثر در خرید ترد تایر به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • نوع ماشین
  • شرایط آب و هوایی
  • نوع سوخت مصرفی
  • شرایط جاده

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید: رادیال، دیگونال و حالت مخلوط سه مدل از طرح‌های مختلف ترد تایر هستند که در این مقاله به بررسی ویژگی‌های آن‌ها پرداختیم. تایرهای زمستانه، عمق بیشتری دارند تا بتوانند در شرایط آب و هوایی برفی و بارانی دوام بیآورند. تایرهای تابستانه شیار کمتری دارند و مناسب جاده‌های خشک می‌باشند. جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت اینترنتی ما مراجعه نمائید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و پاسخ پرسش‌های خود را در زمینه تفاوت طرح‌های مختلف ترد تایر و کاربرد هر کدام به دست آورده باشید.

پایاندر ادامه به بررسی آن‌ها در گروه لاستیک وکیلی خواهیم پرداخت؛ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه