علائم روی لاستیک به چه معناست

در میان اجزای سازنده خودرو، لاستیک تنها قسمتی است که به صورت مستقیم با سطح زمین، تماس دارد. ایمنی خودرو تا حد بسیاری به لاستیک بستگی دارد. با بررسی علائم روی لاستیک متوجه دوام، مقاومت، چسیندگی، ایمنی و… می‌شوید. امروزه به دلیل تولید انواع خودروهای گوناگون، صنعت لاستیک سازی نیز به شدت پیشترفت کرده است. علائم روی لاستیک به شکل حروف و اعداد گوناگونی نشان داده می‌شوند که در ادامه در گروه لاستیک وکیلی با مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد.

علائم روی لاستیک نشانه چیست

  • توانایی ضد سایش
  • مقاومت در برابرخوردگی
  • کنترل صدا
  • تعویض جهت وعملکرد در دمای بالا/پایین

سرعت بالا و قابلیت استفاده در شرایط وسیعی از سطوح جاده می‌باشند. با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان بهترین تایر را برای نوع خودرو و وضعیت رانندگی انتخاب کرد.

علائم روی تایر شامل

  1. سایز
  2. نوع
  3. فشار هوا
  4. مقاومت پایین
  5. نشان‌های ایمنی
  6. نوع ساختا
  7. ، تاریخ ساخت
  8. بار حداکثر
  9. سرعت حداکثر
  10. نشان‌های محیط زیستی
  11. نوع خودرو
  12. وزن بار
  13. و…

می‌باشند که در ادامه به بررسی هر کدام از موارد مذکور خواهیم پرداخت.

سایز تایر

این قابلیت نشان می‌دهد که آیا سایز محصول خریداری شده برای خودرو شما مناسب است یا خیر؟! سایز تایر شامل طول، عرض و ارتفاع لاستیک می‌باشد. از مهم‌ترین مواردی که هنگام خرید لاستیک باید به آن توجه داشته باشید همین عامل است. زمان تعویض لاستیک، اندازه تایر انتخابی با مدل فابریک خودرو باید تناسب داشته باشد. با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو به راحتی می‌توانید سایز خودرو را بیابید. در غیر این صورت زیر کاپوت، کنار پنجره و درب‌ها نیز با توجه به مدل ماشین سایز لاستیک را زده است.

بیشتر بخوانید : برای خرید لاستیک سنگین همین حالا اقدام کنید .

نوع تایر

نوع تایرها بایکدیگر متفاوت است. برای مثال لاستیک لیفتراک در انواع گوناگون بادی، توپر و… به بازار عرضه می‌گردند. بدیهی است که نوع تایر سنگین با تایر خودروی سواری یکسان نیست. شما می‌توانید با خواندن اعداد مدل و میزان مقاومت تایر را بررسی کنید.

سایش، چسبندگی و دمای لاستیک

این سه شاخص بر روی دیواره لاستیک نوشته شده‌اند. مشخصه‌های نام‌ برده شده، طبق آزمایش‌های شیمیایی که در کارخانه لاستیک سازی انجام می‌گیرند، درجه بندی می‌شوند. ساییدگی لاسیتک به دلیل استفاده طولانی مدت از تایر پدید می‌آید که با آج آن در ارتباط است. زمانی که این قسمت ازبین رود عمق شیارها کاهش می‌یابد. میزان ساییدگی متفاوت می‌باشد به همین خاطر برای آن ضریب ساییدگی در نظر گرفته‌اند. هرچه ضریب ساییدگی بالاتر باشد طول عمر لاستیک نیز افزایش خواهد یافت که از ۱۰۰ الی ۷۰۰ متفاوت می‌باشد.

چسبندگی

میزان کائوچوی به کار رفته در لاستیک روی چسبندگی نهایی تایر خودرو تأثیرگذار است. آج لاستیک نیز هنگام ترمز کردن نقش مهمی در اتصال به سطح زمین ایفا می‌کند. بدیهی است که آج لاستیک سنگین با سایر تایرها متفاوت است بنابراین اعداد حک شده روی دیواره تایر متفاوت خواهد بود.
شاید بدترین حالت برای از بین رفتن لاستیک، گرما باشد. میزان مقاومت تایر خودرو در برابر گرما را با حرف A,B,C نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که اگر روی لاستیک خودرویی علامت C نشان داده شده بود به این معنا نیست که کیفیت و مقاومت ندارد بلکه نشان‌دهنده تحمل کمتر آن در برابر گرما است. ماشین‌های تولیدی در کارخانه برای بررسی میزان چسبندگی و مقاومت در برابر گرما مورد آزمایش قرار می‌گیرند به صورتی که دمای تایر خودرو را در زمان حرکت سریع تست می‌کنند. دمای لاستیک خودرو زمان حرکت افزایش می‌یابد و کدگزاری بر این اساس صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : خرید لاستیک آپولو را با گروه لاستیک وکیلی انجام دهید .

UTQG چیست

این علامت درجه کیفیت لاستیک را نشان می‌دهد. فرسایش، مقاومت و چسبندگی در تایرهای گوناگون با این علامت مشخص می‌شود که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شاخص Treadwear

یک مشخصه عالی در تایر که طول عمر مفید لاستیک را نشان می‌دهد.

شاخص Traction

با کمک این علامت کیفیت خودروی خود را می‌توانید بسنجید. نشان‌های کیفیت عبارتند از
A، B، C که از جمله نشان‌های کیفیت لاستیک سنگین و سایر تایرها به شمار می‌روند. تایر خودرو اگر مدت طولانی در گرما بماند، سرعت فرسایش آن افزایش می‌یابد.

ساختار

منظور از ساختار، رادیال و شیاری می‌باشد.

فشار هوا

مقدار فشار هوا در تایر را نشان می‌دهد.
بار تحمیلی لاستیک و حداکثر فشار باد
روی تایر در مقابل عبارت حداکثر فشار باد، عددی درج شده است که نشان دهنده‌ی حداکثر فشار باد یا بار تحمیلی لاستیک می‌باشد. اگر بر روی تایر خودروی خود این عدد را پیدا نکردید و یا به دلیل فرسودگی پاک شده بود، به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید.

سرعت حداکثر

این ویژگی حداکثر سرعت ماشین را نشان می‌دهد. بیشترین سرعتی که لاستیک توانایی تحمل آن را دارد با حروف انگلیسی A تا Z نشان داده می‌شود. برای مثال نماد H نشان‌دهنده حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. زمانی که تایر فشار باد تنظیمی نداشته باشد ممکن است بارکد و آسیب ببیند.

تحمل وزن لاستیک

شاخص بار لاستیک بعد از سایز آن نوشته شده است. زمانی که تایر به درستی و به اندازه باد شده باشد تا چه حدی می‌تواند وزن بار را تحمل کند؟

تاریخ ساخت

این علامت نشان‌دهنده تاریخ ساخت تایر می‌باشد که به کاربران امکان می‌دهد سن و زمان کارکرد سیستم را متوجه شوند.

نشان‌های محیط زیستی در لاستیک

نشان‌دهنده این است که تایر چگونه در مقایسه با سایر تایرها در مورد مصرف سوخت و آلودگی هوا عمل می‌کند، مانند نشان‌های سبز و غیره.

مقاومت پایین

منظور از این علامت این است که تایر دارای مقاومت پایینی در برابر آب، سایش و حرارت است.
نشان‌های ایمنی
برخی تایرها دارای نشان‌های ایمنی هستند که به کاربران کمک می‌کند تا بهتر بفهمند که تایر در شرایط خاصی چگونه عمل می‌کند، مانند نشان‌های برف، باران و غیره.

مواد تشکیل دهنده لاستیک

body play یا همان صفحه تقویتی، آج لاستیک، تسمه، سیم، پارچه و مواد لاستیکی به کار رفته در تایر را نشان می‌دهد. هر کدام از موارد نام برده شده در عملکرد و سرعت تایر نقش مهمی دارند.
سخن پایانی
همان‌طور که در این مقاله بررسی کردید؛ تایرها در انواع گوناگونی به بازار عرضه می‌گردند. شما می‌توانید با خواندن علائم روی لاستیک؛ سایز و ابعاد، مقاومت مواد تشکیل دهنده، نشانه‌های ایمنی، تاریخ ساخت، ساختار، کیفیت، برند، کارخانه و سایر مشخصات محصول را متوجه شوید.
امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و پاسخ پرسش‌های خود را در زمینه علائم روی لاستیک به دست آورده باشید.
پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه