موارد ایمنی قبل از شروع کار با لیفتراک

موارد ایمنی قبل از شروع کار با لیفتراک

 

لیفتراک یک ماشین پرکاربرد در صنایع و معادن است که جهت جابه‌جایی و حمل بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدون شک هنگام به کارگیری این دستگاه، خطراتی کارکنان و اپراتور را تهدید می‌کند که با رعایت قوانین و مقررات می‌توان آن‌ها را به حداقل رساند. اگر به دنبال ایجاد یک محیط کاری ایمن و سالم برای کار با لیفتراک هستید، رعایت مواردی امنیتی، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در این مقاله گروه لاستیک وکیلی  قصد داریم شما را با موارد ایمنی قبل از شروع کار با لیفتراک آشنا سازیم.

نکات ایمنی از لیفتراک

مهارت کافی کارکنان

اولین شرط ایمنی قبل از شروع کار با لیفتراک، مهارت کافی فرد و نحوه استفاده از سیستم است. رانندگی لیفتراک را نمی‌توان به هرکسی سپرد و باید افرادی که در این حوزه آموزش دیده‌اند، استخدام شوند.

 لباس مناسب کارکنان

در ایمنی استفاده از لیفتراک، لباس مناسب کارکنان بسیار مهم است. لباس ایمنی شامل روپوش(به رنگ‌های تیره و متضاد با محیط)، دستکش، کلاه ایمنی و در برخی موارد عینک می‌باشد.

لازم به ذکر است؛ لباسی که برای کارکنان در نظر گرفته می‌شود باید دقیقا اندازه باشد تا هنگام کار، مانع آن‌ها نشود. اگر لباس فرد بیش از اندازه بزرگ باشد احتمال دارد حین کار به سیستم گیر کند و موجب خسارت شود.

کارکنان به هیچ عنوان نباید از با دست روغنی به ابزارآلات کارخانه دست بزنند. زیرا چرب بودن موجب لغزش دست و در مواردی حادثه آفرین می‌شود.

بیشتر بخوانید : برای خرید لاستیک سنگین همین حالا اقدام کنید .

بررسی روزانه لیفتراک قبل از استفاده

اپراتور باید به صورت روزانه، لیفتراک را مورد بررسی قرار دهد. تا موقعی که مشکل سیستم شما به صورت کامل رفع نشده است به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید زیرا احتمال حوادث خطرزا وجود دارد. مواردی که باید در این زمینه در نظر گرفت شامل:

  • ترمز
  • سیستم‌های هشداردهنده
  • دکل‌ها
  • لاستیک‌ها
  • کنترل‌ها
  • فرمان

راه‌اندازی لیفتراک

قبل از راه‌اندازی لیفتراک بررسی صندلی، آینه‌ها، کابین و کمربند ایمنی الزامی است. بسیاری از آسیب‌ها و خطرات در چنین مواقعی به وجود می‌آید.

رانندگی روی رمپ

هنگامی که لیفتراک روی رمپ در حال حرکت است، به هیچ عنوان عملیات بارگیری را انجام ندهید. زمانی که اپراتور لیفتراک همراه بار را روی رمپ به سمت بالا حرکت می‌دهد، دنده را در جهت جلو و زمان پایین آمدن، لیفتراک را روی دنده عقب تنظیم نمائید. اگر فاصله مناسب را از کناره‌های رمپ رعایت نکنید، احتمال سقوط لیفتراک وجود دارد. در معادن، به دلیل خطرات و دشواری های موجود، دستگاه‌های لیفتراک با حساسیت بیشتری کار می‌کنند. به همین دلیل رعایت نکات ایمنی قبل و بعد از استفاده از لیفتراک را فراموش نکنید.

وزن بار مناسب لیفتراک

یکی از موارد ایمنی قبل از شروع کار با لیفتراک، وزن بار دستگاه می‌باشد. قبل از استفاده و حمل بار توسط لیفتراک باید از ظرفیت آن اطمینان حاصل فرمائید. بار را با قسمت نوک چنگال لیفتراک جابه جا نکنید. اگر باری بیش‌ از حد تحمل لیفتراک حمل کنید، باعث می‌شود تایرهای عقبی سیستم از سطح زمین بلند شوند و لیفتراک واژگون شود. بنابراین نحوه استفاده از انواع تجهیزات لیفتراک قبل از شروع کار الزامی است.

وزن بار به صورت متعادل

به کارگیری پالت در مواقعی که بارها ابعاد و اندازه‌های گوناگونی دارند، مناسب است. توجه داشته باشید که چنگال‌ها هنگام بارگیری، باید وزنی متعادل و همسان داشته باشند. در غیر این صورت از بلند کردن بار جلوگیری فرمائید.

نکات ایمنی استفاده از لیفتراک

سوخت گیری

لیفتراک مانند هر ماشین دیگری نیاز به سوخت دارد. سوخت لیفتراک در سه دسته برقی، دیزلی و دوگانه سوز طبقه بندی می‌شود. این احتمال وجود دارد که کارخانه تولید کننده دستگاه لیفتراک بر طبق صلاحدید و اطلاعات خود از سایزهای گوناگونی جهت تولید لاستیک سنگین استفاده کند. علاوه بر سوخت مصرفی، تناژ و وزن کاری دستگاه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

توجه داشته باشید که سوخت این خودروها فقط در جایگاه مخصوص لیفتراک باید انجام شود. از عوامل مهم ایمنی کار با لیفتراک هنگام سوخت گیری عبارت است از:

  • خاموش بودن لیفتراک هنگام سوخت گیری
  • سوخت‌گیری زمانی انجام گیرد که لیفتراک تهویه هوای مناسبی دارد
  • هیچ‌گونه جرقه‌ و خطری در محیط وجود نداشته باشد.

در نظر گرفتن شرایط و محیط کاری

هرگز از خط قرمزهای ایمنی در شرایط کاری عبور نکنید. در نظر گرفتن قوانین و مقررات از در راندن لیفتراک بسیار خائز اهمیت است. هرگز روی پل بارگیری با لیفتراک کار نکنید مگر اینکه پل توانایی تحمل وزن بار را داشته باشد.

از موارد ایمنی قبل از شروع کار با لیفتراک در محیط کاری به موارد زیر می‌توان اشاره کرد؛

  • اپراتور باید تنها از مسیرهای مشخص برای راندن لیفتراک استفاده نماید.
  • دقت کردن در علائم تابلوهای راهنما
  • درنظر گرفتن میزان بار، حداکثر سرعت و ارتفاع تخلیه
  • در راندن لیفتراک باید مراقب پیچ‌ها و ناهمواری‌ها و سطوح برآمده باشید.
  • هنگام رانندگی با لفیتراک، فاصله مناسب را با سایر دستگاه‌ها حفظ کنید تا تصادف نکنید.
  • ارتفاع محموله بار و محافظ بالای سر اپراتور، زمان ورود و خروج لیفتراک از اهمیت بسیاری برخوردار است‌.
  • هنگام عبور از سراشیبی‌ها سرعت لیفتراک را کاهش دهید.

اتمام کار

پس از اتمام کار، لیفتراک را خاموش کنید. به هیچ عنوان سیستم بدون راننده را به حال خود رها نکنید.  رعایت موارد زیر الزامی می‌باشد:

  • کشیدن ترمز دستی
  • پائین آوردن چنگال‌های لیفتراک تا سطح زمین
  • خارج کردن سوئیچ
  • پارک کردن لیفتراک درجای مخصوص

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله بررسی کردید: مهارت کافی کارکنان، پوشیدن لباس مناسب هنگام کار، بررسی روزانه سیستم و راه‌اندازی آن از مهم‌ترین موارد ایمنی قبل از شروع کار با لیفتراک محسوب می‌شوند. معادن، مکان‌های خطرآفرینی هستند که در صورت عبور از خط قرمزها ورعایت نکردن قوانین، آسیب‌های جانی و مالی به دنبال خواهند داشت. به همین خاطر رعایت موارد مذکور در حفظ امنیت شما و سیستم بسیار مهم می‌باشد.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و پاسخ پرسش‌های خود را در زمینه موارد ایمنی قبل از شروع کار با لیفتراک به دست آورده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه