پنج رازی که درباره لاستیک هواپیما نمی دانید

لاستیک‌ هواپیما یکی از اجزای حیاتی در ایمنی و عملکرد هواپیما است. اگر چه ممکن است برخی آن را بی اهمیت بدانند. این لاستیک‌ ها بارها و بارها در هنگام فرود و پرواز هواپیما با شرایط سخت روبرو می‌ شوند. بنابراین باید دارای کیفیت و استحکام بالا باشند. استفاده از لاستیک هواپیما در صنعت هوانوردی به دلایل ایمنی بسیار مهم است. لاستیک هواپیما می‌تواند در شرایط فشار بالا و دماهای بسیار پایین کار کند و از احتمال ترکیدن یا خراب شدن در طول پرواز جلوگیری کند. اما راز های پنهانی درباره آن ها وجود دارد که نمی خواهند بدانید. با دنیای لاستیک وکیلی همراه باشید.

۱- لاستیک هواپیما شکست ناپذیر است!

بله فاصله فرود و پرواز بسیار کوتاه است. اما این دلیل خوبی برای استفاده نکردن از لاستیک های ضد سایش نیست. لاستیک‌های هواپیما از مواد خاصی تهیه شده‌ اند که مقاومت آن ها در برابر فشار و سایش را افزایش می دهد. این لاستیک ها از چند لایه کامپوزیت ساخته شده‌ اند که هر لایه کارایی خاصی را ارائه می دهد. همچنین لاستیک هواپیما باید قادر باشد در شرایط دمایی مختلف، از گرمای شدید تا سرمای شدید، عملکرد مناسبی داشته باشد و از تغییرات دمایی ناگهانی تحت تاثیر قرار نگیرد.

هنگام فرود، وزن هواپیما به طور قابل توجهی افزایش می‌ یابد و لاستیک باید قادر باشد این فشار را تحمل کند. لاستیک هواپیما برای جذب لرزش‌ های ناشی از فرود، بسیار انعطاف پذیر است. این ویژگی به لاستیک اجازه می‌دهد که در تماس با سطوح خشن و نامنظم فرودگاه‌ ها، عملکرد مناسبی داشته باشد. همچنین  دارای خصوصیات حفاظت در برابر اشعه UV است. این ویژگی به لاستیک اجازه می‌دهد تا در برابر تابش مستقیم آفتاب، خراب نشود

۲- هزینه نگهداری و تعمیر پایین!

لاستیک هواپیما دارای عمر طولانی است. با توجه به هزینه‌ های بالای تعویض لاستیک هواپیما، طراحان سعی می‌کنند لاستیک‌هایی را طراحی کنند که بتوانند به مدت طولانی در شرایط سخت استفاده شوند. میانگین عمر این لاستیک ها ۳-۷ سال است. با این حال لاستیک هواپیما باید به صورت دوره‌ ای با توجه به شرایط استفاده و سایر عوامل مورد نظر تعویض شود تا از ایمنی و کارایی هواپیما حفاظت کند. این امر به واسطه مواد ویژه در تولید آن میسر است.

۳- این لاستیک ضد آب است

لاستیک هواپیما دارای خصوصیات ضد آب است. این ویژگی به لاستیک اجازه می‌دهد تا در شرایط باران یا رطوبت، کارایی خود را حفظ کند. به همین دلیل چیزی تحت عنوان لاستیک زمستانی و تابستانی نداریم. در شرایط سخت آب و هوایی هواپیما قادر به پرواز یا فرود نیست.

۴- بیشتر از کامیون ۱۸ چرخ

هواپیما ها تعداد چرخ های زیادی دارند. کمترین تعداد ۶ چرخ است. به طور میانگین ایرباس A380 برای فرود موفق به ۲۲ تایر نیاز دارد. چیزی بیشتر از یک کامیون۱۸ چرخ. هواپیمای بوئینگ ۸-۷۴۷ ۱۶ چرخ دارد. ایرباس A 32 و بوئینگ ۷۳۷ دارای ۶ چرخ هستند.

۵- لاستیک هواپیما غیر قابل بازیافت است!

بله. تمام ویژگی های فنی و مهندسی این لاستیک ها را به ایده آل ترین حد خودشان می رساند. اما پس از اتمام عمر مفید به دلایل امنیتی دوباره به کار گرفته نمی شوند. در حالی که درباره لاستیک های خودرو چنین قانونی وجود ندارد. حتی شاهد فروش لاستیک دست دوم خودرو هم هستیم. البته راهکار های نوین بازیافت جلوی ورود آن ها به طبیعت و آلوده کردن آن را می گیرد.

سخن پایانی

لاستیک های هواپیما به اندازه بال های آن حائز اهمیت هستند. اما این اهمیت گاهی از چشم ما پنهان می ماند. دنیای لاستیک وکیلی اینجاست تا به شما دنیای نوینی از لاستیک ها را نشان دهد.

دنیای لاستیک وکیلی همراه امن سفر های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه