راز ماندگاری لاستیک

ماندگاری لاستیک مسئله ای است که ذهن بسیاری از رانندگان را به خود مشغول کرده است. اگر شما هم از تعویض لاستیک خسته شده اید تا انتها با ما همراه باشید. همه لاستیک ها از عمر مفید مشخصی برخوردارند. اما راهکارهایی وجود دارد که با عمل به آن ها می توانید ماندگاری لاستیک را افزایش بدهید.

تنظیم باد لاستیک

ساده‌ترین راه برای افزایش ماندگاری لاستیک، تنظیم فشار باد است. فشار نامناسب هوا در لاستیک‌ ها می‌ تواند باعث کندی حرکت، افزایش فاصله توقف، افزایش سایش و افزایش خطر ترکیدگی تایر شود. تنظیم باد لاستیک ها فقط برای افزایش عمر لاستیک خودرو مفید نیست؛ بلکه موجب بالا رفتن ایمنی خودرو نیز می‌ شود. بررسی‌ ها نشان می‌ دهد که از هر ۱۱ تصادف یک مورد آن به مشکلات لاستیک مربوط می‌ شود. فشار صحیح هوا باعث میشود راندمان سوخت نیز بهبود یابد . با تنظیم کردن باد لاستیک‌ ها می‌ توانید راندمان سوخت خودروی خود را تا ۳.۳ درصد بهبود ببخشید. فشار باد استاندارد تایر، کنار درب راننده و روی یک برچسب قرار گرفته است. البته اگر برچسبی در آن محل وجود نداشت؛ میتوانید به دفترچه راهنمای اتومبیل مراجعه کنید. برخی خودروها توسط سازنده‌ شان در نسخه‌ ای مختلف یا با رینگ و لاستیک‌ های متفاوتی به بازار عرضه می‌ شوند؛ در نتیجه، فشار باد آن‌ ها با هم فرق دارد. بنابراین زمان مطالعه دفترچه، میزان باد مخصوص وسیله نقلیه خود را در نظر بگیرید و باد چهار تایر را متناسب با آن، تنظیم کنید.

نحوه تنظیم باد و تاثیر آن در ماندگاری لاستیک

لاستیک بعد از شروع رانندگی، گرم میشود و فشار آن متناسب با حرارت، افزایش پیدا می‌کند. میزان باد اعلامی توسط شرکت برای هوای سرد تعیین شده است. تا با حرکت کردن خودرو و گرم‌شدن تایرها به فشار باد مطلوبی برسد.

پس دقت کنید که برای آماده سازی خودرو در زمستان و یا حتی در فصول گرم سال، میزان باد در حدی باشد که هنگام رانندگی به درجه استاندارد برسد تا عمر مفید لاستیک ماشین بیشتر شود.تغییرات دما به خودی خود موجب تغییر فشار باد لاستیک‌ها می‌شوند. می‌توان گفت که به ازای هر ۱۰ تا ۱۵ درجه افزایش دمای هوا، به اندازه چیزی در حدود ۱۰ درصد از باد لاستیک خودرو می‌کاهد.

توجه کنید که پر باد بودن تایر نیز می‌ تواند به لاستیک‌ ها صدمه وارد کند. پر بادی در بخش میانی لاستیک حالت محدب به وجود می آورد و سایش زودهنگام به همراه دارد. بدتر از آن حتی ممکن است لاستیک خودروی شما هنگام برخورد با مانعی به راحتی دچار ترکیدگی شود.

جا به جایی عاملی موثر در ماندگاری لاستیک

متأسفانه اغلب صاحبان خودرو اهمیت چندانی به چرخش لاستیک نمی دهند. با هر شیوه ی رانندگی، پس از مدتی لاستیک‌ های خودروی شما دچار پدیده ناخوشایند لاستیک سایی می‌ شوند. هر ۸۰۰۰ کیلومتر یک بار لاستیک‌ های خودرو را جا به‌ جا کنید. در بیشتر خودروها، دو لاستیک زودتر از سایر لاستیک‌ های خودرو به حرکت در می‌ آیند. این می‌ تواند باعث سایش ناهموار لاستیک‌ ها شود. بنابراین هر ۸۰۰۰ کیلومتر یک بار، لاستیک‌ های جلو را با عقب تعویض کنید. لاستیک‌ های کم باد باعث افزایش مصرف سوخت و ایجاد شرایط نا ایمن رانندگی می‌ شود. به همین دلیل، شما باید همیشه فشار باد لاستیک‌ ها را کنترل کنید. برای اینکه از میزان باد ایده‌ آل برای لاستیک‌ های خودروی خود اطلاع پیدا کنید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

یک قانون مهم در رانندگی این است که هر بار که روغن خودرو را تعویض می کنید، لاستیک ها را نیز جا به جا کنید. همچنین توصیه می شود که جای لاستیک‌ ها را قبل از یک سفر جاده ‌ای طولانی تغییر دهید. پس، چرخش لاستیک ها یک عامل کلیدی در تضمین سایش یکنواخت آج است. توصیه می‌ کنیم که هر بار به پمپ بنزین می‌ روید؛ با استفاده از فشارسنج لاستیک، باد تایر ها را بررسی کنید و در صورت افت فشار، آن را تنظیم کنید.

بالانس کردن به موقع


بالانس کردن یک روش بسیار خوب برای افزایش عمر لاستیک‌ ها است. این کار باعث برقراری تعادل بین لاستیک ها می شود. چهار چرخ خودرو باید در راستای یکسان با محور اصلی و در زاویه مناسب قرار گیرند. در عیر این صورت علاوه بر کاهش عمر مفید لاستیک مورد نظر، مصرف سوخت هم بالا می‌ رود. فراموش نکنید که فرمان و چرخ‌ ها را در هر ۲۵ هزار کیلومتر مسافت، باید تنظیم کنید. برای این هدف در جاده یا محلی که سطح آن به طور کامل صاف است؛ شروع به رانندگی با سرعت کم کنید. بعد فرمان را کم‌ کم رها کنید. در صورت تنظیم لاستیک فرمان به هیچ سمتی کشیده نمی‌ شود.

نگهداری صحیح از لاستیک ها علاوه بر صرقه جویی در هزینه ها سسب افزایش ماندگاری لاستیک نیز می شود. دنیای لاستیک وکیلی ارائه دهنده لاستیک های سنگین در ایران. جهت کسب ازلاعات بیشتر به سایت فروشگاه ما مراجعه فرمایید.

دنیای لاستیک وکیلی همراه امن سفرهای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه