علل خرابی لاستیک لیفتراک 

لاستیک سنگین به عنوان یکی از کارآمدترین لاستیک‌ها در انواع ماشین‌ها از جمله کامیون به کار برده می‌شود. لیفتراک از دستگاه‌های سنگینی به شمار می‌رود که قدرت و عملکرد آن تا حدود زیادی به لاستیک آن مرتبط می‌شود به صورتی که حمل بار و فشار وارده بر روی آن می‌باشد. تایر لیفتراک در صورت بروز عواملی ممکن است دچار مشکلات و خرابی گردد که در ادامه در این مقاله قصد داریم در رابطه با علل خرابی لاستیک لیفتراک و عوامل مؤثر در این زمینه صحبت کنیم: 

لاستیک لیفتراک تا زمانی که دچار مشکل و خرابی نشده باشد، دارای سطحی کاملا صاف و دایره‌ای شکل می‌باشد و بارها را به راحتی حمل می‌کنند. شاید از خودتان بپرسید که لاستیک سنگینچه وظایفی بر عهده دارد و علل خرابی لاستیک لیفتراک چیست؟ در این زمینه می‌توان به مواردی همچون حمل‌بارها، محافظت از اپراتور لیفتراک و همچنین محموله مورد نظر اشاره کرد. توجه داشته باشید در صورتی که لاستیک لیفتراک دچار مشکل شود، تمامی فعالیت‌های لیفتراک نیز تخت تأثیر قرار می‌گیرند و دچار مشکل خواهند شد. لاستیک لیفتراک مانند پاشنه آشیل سیستم عمل می‌کند و تا زمانی که سالم باشد، دستگاه به خوبی کار می‌کند. 

به صورت کلی عوامل خرابی لاستیک لیفتراک عبارتند از شکافتن وترک خوردن دیواره تایر، ساییدگی ناهماهنگ در آج تایر و کم باد شدن چرخ‌ها که در لاستیک وکیل ادامه به بررسی هر کدام از عوامل خواهیم پرداخت؛

بررسی علت های خرابی انواع لاستیک

شکافتن و ترک خوردن دیواره تایر لیفتراک

شکافتن و ترک خوردن دیواره تایر به صورت معمول در تایرهای عقبی اتفاق می‌افتد به صورتی که گاهی با ترکیدگی تایر همراه می‌شود. از جمله مواردی که موجب این اتفاق ناگوار می‌گرددعبارتند از:

  • • دمای نامناسب زمین(کف)
  • • سرعت بیش از حد مجاز
  • • پیمایش مسافت بیش از حد
  • • داغ شدن درام ترمز و حرارت ناشی از آن

برای جلوگیری از چنین مشکلاتی می‌توان به استفاده از لاستیک متناسب نیاز، تعویض سایز تایر، اعمال محدودیت دما تا حداکثر ۶۰ درجه سانتی گراد و به کارگیری درام با ترکیب خاص مواد کم دما اشاره کرد. راه حل پیشنهادی جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلات و آسیب‌هایی به کارگیری تایرهای بدون ترد یا ( (smoothمی‌باشد. 

ساییدگی ناهماهنگ در آج لاستیک لیفتراک 

از جمله دلایلی که موجب ساییدگی ناهماهنگ در آج لاستیک سنگین می‌گردد و از مهم‌ترین علل خرابی لاستیک لیفتراک محسوب می‌شود به موارد زیر می‌توان اشاره کرد: 

  1.  متنوع بودن لاستیک‌ها از نظر برند و شرکت سازنده
  2.  چرخ‌های عقب و جلو را به صورت زاویه‌دار بستن
  3.  آسیب دیدن به دلیل تراز نبودن محور
  4.  متفاوت بودن مواد سازنده و طرح آج
  5.  ناهمگونی میزان باد لاستیک ساستفاده زیاد بدون تغییر

از بهترین راه‌هایی که در این زمینه می‌توان ارائه داد، عوض کردن لاستیک‌های چپ و راست می‌باشد.

کم باد شدن لاستیک لیفتراک 

زمانی که لاستیک لیفتراک بدون حرکت و استفاده برای مدت طولانی باقی بماند به مرور باعث خالی شدن باد چرخ‌ها می‌شود‌.با حرکت مجدد تایر لرزشی هنگام غلتیدن تایر احساس می‌کنید. وقتی دمای تایر به حالت معمولی خود باز گردد این مشکل از بین خواهد رفت. دقت کنید که همیشه از ثابت ماندن و بی تحرکی لاستیک لیفتراک باید جلوگیری شود تا  فشار بارها به سیستم آسیب وارد نکند. اگر لرزش تایر همچنان ادامه یابد باید به نقص تولیدی کارخانه دقت کنید:

از جمله علل خرابی لاستیک لیفتراک که باعث کم باد شدن لاستیک سنگین می‌گردد عبارت است از:

  • • توزیع نامناسب لایه‌های لاستیکی که اغلب هنگام ساخت در کارخانجات به آن توجه کافی نمی‌شود. 
  • • وضعیت نامناسب دایره‌ای نبودن تایر به شکل کامل

بیشتر بخوانید : خرید لاستیک آپولو را با گروه لاستیک وکیلی انجام دهید .

علل خرابی لاستیک لیفتراک

عوامل آسیب رسان به لاستیک لیفتراک 

از مهم‌ترین علل خرابی لاستیک لیفتراک به عوامل زیر می‌توان اشاره کرد: 

• به پایان رسیدن تاریخ انقضای لاستیک
• جا به جا کردن بار بیش از اندازه به مدت طولانی 
• تماس لاستیک لیفتراک با اجسام برنده و تیز
• ناهمواری‌هایی شدید محل کار ماشین 
• کارکردن در شرایط سخت سرمایی و گرمایی
• خرید لاستیک بی کیفیت 
• آلوده شدن لاستیک لیفتراک به روغن، گازوئیل و بنزین 

نحوه نگهداری از لاستیک لیفتراک 

جهت نگهداری از لاستیک لیفتراک باید به صورت مداوم رسیدگی‌های لازم را انجام دهید. همان‌طور که می‌دانید وزن اصلی بارها روی لاستیک ماشین متحمل می‌شود. لاستیک لیفتراک در مقایسه با سایر تایرها تفاوت‌هایی دارد به همین خاطر نحوه نگهداری از آن نیز متفاوت خواهد بود.

لاستیک لیفتراک ساختارهای گوناگونی همچون رادیال، پاک، توپر فلزی، بادی، بایاس و… دارد. باید توجه داشته باشید که از هر کدام از این لاستیک‌ها نمی‌توان به جای یکدیگر استفاده کرد. به عنوان مثال از تایرهای بادی برای زمین‌های ناهموار استفاده می‌کنند در صورتی که از تایرهای توپر در سطوح صاف بهره می‌برند.

از جمله بهترین لاستیک‌های لیفتراک به نوع رادیال و بایاس می‌توان اشاره کرد که قابلیت‌های متنوعی دارند. زمانی که می‌خواهید یک تایر لیفتراک مناسب را انتخاب نمائید باید به مواردی همچون وزن، عمق آج، استقامت دیواره و… توجه فرمائید. براساس اطلاعات به دست آمده تایر توپر فلزی لیفتراک حدود ۲ تا ۳ برابر عمر طولانی‌تری در مقایسه با لاستیک لیفتراک بادی دارد و فشار بار بیشتری را می‌تواند تحمل کند. به همین خاطر ماشین آلات سنگین همچون جرثقیل بایستی حتما از نوع توپر باشند. 

مواد اولیه و سازنده لاستیک‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. برخی لاستیک‌های سنگین هیچ گونه آلاینده‌های تولید نمی‌کنند و به دلیل حذف دوده کربن عمر کوتاه تری دارند. برخی از لاستیک‌ها به نوار ضد الکتریک نیاز دارند تا با استفاده از آن تجمع الکتریسیته ساکن را کاهش دهند. 

بیشتر بخوانید : برای خرید لاستیک سنگین همین حالا اقدام کنید .

علل انواع آسیب لاستیک خودرو

آن چه باید بدانید: 

همان‌طور که در این مقاله بررسی کردید: شکافتن و ترک خوردن دیواره، کم باد شدن لاستیک لیفتراک و ساییدگی ناهماهنگ در آج لاستیک از علل خرابی لاستیک لیفتراک محسوب می‌شوند. هنگام خرید لاستیک سنگین باید به سطوح ناهموار و محیط کاری که دستگاه در آن فعالیت می‌کند دقت فرمائید. نوع و شرکت سازنده لاستیک سنگین با یکدیگر متفاوت می‌باشد. به همین خاطر کاربرد و نوع استفاده از آن‌ها نیز تفاوت‌هایی دارد. نگهداری لاستیک لیفتراک از اهمیت بالایی برخوردار است.

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه هر نوع لاستیک سنگین به وب سایت اینترنتی ما مراجعه فرمائید و سوالات و مشکلات خود را در میان بگذارید.  

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و پاسخ پرسش‌های خود را در زمینه علل خرابی لاستیک لیفتراک و عوامل مؤثر بر نگهداری آن به دست آورده باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه