اولین کامیون خورشیدی

توجه به انرژی های تجدید پذیر در سراسر جهان دیده می شود.

کامیون ها هم از توجه به انرژی های تجدید پذیر بی نسیب نمانده اند. شرکت اسکانیا در سوئد در این زمینه دست به ابتکارات تازه ای زده است. با دنیای لاستیک وکیلی تا انتهای این خبر همراه باشید.

پشت پرده این ابتکار چه بود؟

حمل و نقل در اروپا خصوصا وسایل نقلیه باربری سنگین، باعث به وجود آمدن حدود یک چهارم از آلودگی‌ زیست محیطی در این قاره است. سوالی که به وجود می‌ آید این است که چگونه اثرات مخرب ماشین های سنگین بر روی زیست محیط را کاهش دهیم؟ 

ابتکار و نوآوری این شرکت سوئدی  از این نظر ارزشمند و دارای اهمیت است که حل معضل آلایندگی خودروهای سنگین، کار بسیار دشواری است. عمر مفید کامیون‌ هایی که هم اکنون و در این بازه ی زمانی  تولید می‌ شوند دست‌ کم برای حدود ۱۵ تا ۲۰ سال خواهد بود. حدود ۲۰ سال دیگر همچنان کامیون‌ های فعلی در سراسر اروپا فعال هستند و این یعنی آلودگی هوا همچنان بر قرار است . اینکه، توقف فعالیت ناوگان قدیمی و آلاینده کنونی نیز تقریبا غیرممکن است. نمی‌ توان همه وسایل نقلیه قدیمی را یکدفعه از جاده‌ ها خارج و آنها را با جدیدترین کامیون‌ ها جایگزین کرد. چون حتی اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم زمان زیادی طول می کشد . صورتی که نمی‌ توان فروشگاه ها و سوپر مارکت‌ ها را خالی از وسایل و مواد غذایی نگه داشت. در صورت انجام این پروژه تقریبا باید همه ماشین های سنگین را متوقف کرد. این یعنی عدم فعالیت ماشین ها و عدم باربری و خالی بودن فروشگاه ها.

چگونه باید کامیون ها را مدیریت کرد؟

تا قبل از این هرگز از پنل های خورشیدی برای تولید انرژی مورد نیاز یک کامیون مانند آنچه در این هم کاری انجام می دهیم، استفاده نشده بود. مدیر بخش تحقیقات اسکانیا، استاس کروپنیا درباره این موضوع می گوید: تغییر سیستم حمل و نقل به سمت محافظت از محیط زیست هدف و مقصود شرکت است. تا الان هیچ وقت  شبیه به آنچه در این همکاری انجام دادیم پنل های خورشیدی برای تولید انرژی محرکه یک کامیون به کار نرفته بودند. این منبع انرژی پاک می تواند انتشار گازهای گلخانه ای در بخش حمل ونقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و محیط پاک تری را داشت. واقعا مایه مباهات  است که در خط مقدم توسعه و نوآوری کامیون های نسل آینده باشیم. 

  بخشی از یک پروژه تحقیقاتی ادامه دار، وسیله نقلیه باری است که این موضوع را با کمک پنل های خورشیدی تا چه اندازه و چه میزانی می توانیم از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری کنیم و کامیون ها چگونه با شبکه توزیع برق فعل و انفعال برقرار می کنند را ارزیابی می کند. همچنین وابستگی ما به سوخت فسیلی را کاهش می‌دهد.

کاهش هزینه این کامیون

مدیر فناوری‌های طراحی خودرو در شرکت «اسکانیا» اریک فالگریم به یورونیوز می‌گوید: «ما در حال بررسی انواع متفاوت گزینه‌ها برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی خودروها هستیم. من شخصا به ایده توسعه و گسترش کامیون‌های مجهز به باتری‌های برقی فکر می‌کردم که هم اکنون تولید و موجود شدند. او اضافه میکند: «درباره کامیون‌ های خورشیدی نیز همین ایده مطرح است.

لوگو اسکانیا

کامیون‌ های خورشیدی چگونه کار می‌ کنند؟ 

این کامیون‌ها  دو قسمت دارند: قسمت جلویی کامیون یا «تراکتور» و قسمت عقبی کامیون یا «تریلر». 

این کارخانه با همکاری و همفکری دانشگاه اوپسالا و شرکت های میدسامر، ارنستز اکسپرس، دالاکرفت  طی دو سال گذشته، یک «تریلر» ساخته که دیوارهای بیرونی آن با پنل‌های خورشیدی پوشانده شده است.

این «تریلر» توانایی ایت را دارد که به «تراکتور» هیبریدی وصل شود و در واقع مانند یک «باتری اضافی» عمل کند. این تریلر می‌تواند حدود ۲۰۰ کیلووات ساعت انرژی ذخیره کند.این کامیون انرژی خورشیدی را تبدیل به انرژی الکتریکی میکند تا ماشین حرکت کند. مزیت اصلی این پنل‌های خورشیدی روی کامیون به جای کنار جاده این است که شما در حین رانندگی، باتری‌های خودرو را شارژ می‌کنید.»

این تریلر حاوی بیش از ۱۰۰ متر مربع پنل خورشیدی است. ظرفیت کل باتری ها ۳۰۰ کیلووات است که ۲۰۰ کیلووات به ساعت آن به وسیله خود کامیون تولید می شود.

این کامیون خورشیدی ۶۳ متر مربع پنل خورشیدی دارد که می‌ تواند روزانه تا ۲۰۰ کیلووات انرژی تولید کند. این انرژی توانایی این را دارد برای تأمین قسمتی از برق مورد نیاز موتور کامیون مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه ی آن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ ای را کاهش دهد.  تیم تحقیق اریک فالگریم در شرکت اسکانیا، در تلاش است تریلری بسازد که بتواند آن را هم به یک تراکتور احتراقی قدیمی و هم یک تراکتور هیبریدی مدرن متصل کرد. 

آزمایش کامیون خورشیدی

این کامیون می‌ تواند برای حمل و نقل مواد غذایی، دارو و سایر کالاهای ضروری استفاده شود. این کامیون‌ ها  در جاده‌ های سوئد در حال آزمایش و بررسی بودند و این آزمایش‌ ها تا سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه داشت. بدنه آن پر از پنل های خورشیدی است که بتواند انرژی مورد نیاز آن را تامین کند.

آزمایش این «کامیون خورشیدی» در کشوری که در زمستان‌ هایش خورشید بسیار کم می‌ تابد، انتخاب عجیب به نظر می آید. اما اریک فالگریم جور دیگری فکر میکند و این گونه بیان میکند که: «اگر این کامیون اینجا و در سوئد کار کند، در همه جا کار خواهد کرد و اگر به اسپانیا یا استرالیا یا مکان دیگری برود که در آن هوا بسیار آفتابی‌ تر است، مزایای بسیار بیشتر از قبل خواهد داشت.» این به این معنی است که این پنل ها به کامیون جدید این امکان را می دهد که سالانه ۵ هزار کیلومتر در سوئد حرکت کنند. از سویی دیگر میزان فعالیت خودرو در کشورهای آفتابی تر مانند اسپانیا بیشتر از ۲ برابر می شود.

مشکل اصلی چیست؟

به گفته اریک فالگریم، یکی از چالش‌ های کلیدی و مهم که تا به الان در این راه بسیار با آن مواجه هستند، تامین پنل‌ های خورشیدی مناسب بوده است.  اما خودروها هم در حال حرکت هستند و هم در معرض گل و خاک قرار میگیرند. علاوه بر این، گاهی شاخه‌ های درختانی که به سمت جاده خم شدند، بدنه ی کامیون‌ ها را خراش می‌ دهند. علاوه بر این، حرکت خودروها در جاده‌ ها باعث ایجاد لرزش در بدنه آنها می‌ شود.» 

به همین علت سازندگان اولین کامیون خورشیدی جهان، از پنل‌هایی استفاده کردند که خیلی سبک و در عین حال بسیار سخت و  بادوام بودند.

کارخانه سوئدی «اسکانیا» که در زمینه ساخت خودروهای سنگین فعالیت دارد و بسیار شناخته شده و معروف است، یک تریلر مجهز به پنل های خورشیدی ساخته که میتواند راه حلی برای کربن زدایی از کامیون ها باشد.

دنیای لاستیک وکیلی ارائه دهنده لاستیک های با کیفیت خارجی برای انواع کامیون و خودروهای باری در ایران. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه